Vuoden Alumnin juhlaluento: Mari Leppänen

Mari Leppänen Turun piispa

Kuva: Jani Laukkanen

Entä jos Suomi olisi tulevaisuudessakin uskonnonvapauden edelläkävijä?
Uskonnonvapauslaki 100 vuotta

Alumniyhdistyksen kevät huipentuu perinteiseen tapaan Vuoden Alumnin juhlaluentoon. Kaikille avoimen yleisöluennon pitää Alumniyhdistyksen Vuoden Alumniksi 2023 valitsema Turun arkkihiippakunnan piispa, teologian maisteri ja filosofian maisteri Mari Leppänen.

Leppänen puhuu tänä vuonna 100 vuotta täyttävän uskonnonvapauslain myötä otsikolla Entä jos Suomi olisi tulevaisuudessakin uskonnonvapauden edelläkävijä? Juhlaluento järjestetään Yliopiston juhlasalissa ja sen yhteydessä on viinitarjoilu.

Vuoden Alumni on Helsingin yliopiston myönteinen lähettiläs. Alumniyhdistys valitsee tehtävään vuosittain henkilön, joka on toiminnallaan tukenut Helsingin yliopiston periaatteita ja akateemisen koulutuksen arvostusta sekä nostanut akateemista Helsingin henkeä. Mari Leppäsen ansiona nousi esiin etenkin aktiivinen, uusia näkökulmia avaava ja vaikeita aiheita pelkäämätön osallistuminen yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Tiistai 18.4.2023 kello 17, Yliopiston juhlasali (Aleksanterinkatu 5).

Talous ja humanismi

Ideat muokkaavat maailmaa ja ne ovat muovanneet myös taloudellista todellisuutta. Ilman kristinuskoa, uskonpuhdistusta, valistusta ja hyvinvointivaltion ideaa markkinatalous ei olisi kehittynyt nykyisenlaiseksi. Siksi talouden ymmärtämiseksi tarvitaan kultt..
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto

AlumniJuna: Tampere