Yliopiston lukuvuoden avajaiset ja avajaiskarnevaalit

Päärakennus Ari Aalto pieni

Kuva: HY / Ari Aalto

Helsingin yliopiston rehtorilla on ilo kutsua yliopiston opiskelijat, henkilökunta ja yliopiston ystävät uuden lukuvuoden 2023-2024 avajaisjuhlaan yliopiston juhlasaliin maanantaina 4.9.2023 klo 12.15 alkaen. Tilaisuutta voi seurata myös striimin välityksellä Helsingin yliopiston Youtube-kanavalta.

Avajaisjuhlan ohjelmassa on rehtori Sari Lindblomin juhlapuhe sekä henkilökunnan ja ylioppilaskunnan edustajien tervehdykset, jotka pitävät Helsingin yliopiston henkilökuntayhdistys HYHY ry:n puheenjohtaja Elisa Hyytiäinen ja Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja Nea Hakala. Juhlan musiikista vastaavat Ylioppilaskunnan Soittajien jousikvartetti sekä Maija Kauhanen. Juhlan jälkeen pidetään ekumeeninen jumalanpalvelus Tuomiokirkossa, jossa saarnaa piispa Teemu Laajasalo, ja tunnustukseton tilaisuus Kansalliskirjaston Kupolisalissa, jossa puheen pitää professori Kalle Juuti.

Avajaisjuhlallisuuksien päätyttyä yleisö on tervetullut nauttimaan kahvit ja leivokset yliopiston päärakennuksen lämpiöihin klo 14.15 alkaen. Samalla on mahdollisuus tutustua itsenäisesti osaan päärakennuksen uusituista tiloista; opasteet avoinna oleviin tiloihin löytyvät päärakennuksen sisääntuloauloista. Avajaisten juhlayleisön pukukoodi on arkipuku. Osallistuminen ei edellytä ilmoittautumista, mutta jos olet tulossa, toivomme sinun kertovan siitä Alumniyhdistykselle allaolevan linkin kautta.

Lukuvuoden avajaisten jälkeen vietetään keskustakampuksella klo 14-18 perinteiseen tapaan Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan järjestämiä Avajaiskarnevaaleja. Karnevaaleilla on luvassa monipuolista ohjelmaa, ja niin uudet kuin vanhatkin opiskelijat pääsevät tutustumaan akateemisten järjestöjen laajaan kenttään. Myös Alumniyhdistys on mukana omalla esittelypisteellään – tule mukaan karnevaalihumuun ja ilmoittaudu vapaaehtoiseksi Alumniyhdistyksen pisteelle! Paikalla on koko ajan myös Alumniyhdistyksen toimiston väkeä, joten sinun ei tarvitse tuntea yhdistyksen toimintaa läpikotaisin ja voit piipahtaa paikalla lyhyestikin jakamassa opiskelijoille alumnikarkkeja ja kertomassa omista kokemuksistasi alumnina.

Maanantai 4.9.2023 kello 12, Yliopiston juhlasali (Aleksanterinkatu 5).

Samanlaisia tapahtumia

Kuva: HY / Ari Aalto

Yliopiston lukuvuoden avajaiset ja avajaiskarnevaalit

Helsingin yliopiston lukuvuoden avajaisia vietetään perinteiseen tapaan syyskuun ensimmäisenä maanantaina. Lukuvuoden avajaisten ohjelmassa on rehtorin avajaispuhe, henkilökunnan ja ylioppilaskunnan edustajien puheenvuorot sekä musiikkia. Juhlasalin ohje..