Yliopiston lukuvuoden avajaiset

Päärakennus Ari Aalto pieni

Kuva: HY / Ari Aalto

Helsingin yliopiston rehtorilla on ilo kutsua Helsingin yliopiston opiskelijat, henkilökunta ja yliopiston ystävät lukuvuoden 2022-2023 avajaisiin maanantaina 5.9.2022 klo 12.15 alkaen yliopiston juhlasalissa. Avajaistilaisuutta voi seurata myös striimin välityksellä Helsingin yliopiston YouTube-kanavalta.

Avajaisjuhlan ohjelmassa on rehtori Sari Lindblomin avajaispuhe, yliopiston avainten luovutus sekä henkilökunnan ja ylioppilaskunnan tervehdykset, jotka pitävät Helsingin yliopiston opetusalan paikallisyhdistys HYL ry:n varapuheenjohtaja Jonna Kangas ja Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja Aleksi Tujunen. Avajaisten musiikista vastaavat Ylioppilaskunnan Soittajien kvartetti ja Ylioppilaskunnan laulajat, minkä lisäksi avajaisissa esiintyy tanssi- ja miimitaiteilija Kati Lehtola.

Avajaisten jälkeen pidetään ekumeeninen jumalanpalvelus Tuomiokirkossa, jossa saarnaa piispa Teemu Laajasalo, ja tunnustukseton tilaisuus Kansalliskirjaston Kupolisalissa, jossa puheen pitää Elina Oinas. Tilaisuuksien jälkeen on luvassa kahvitarjoilu yliopiston päärakennuksen toisessa kerroksessa klo 14.15. Paikan päällä lukuvuoden avajaisiin osallistuvien vieraiden toivotaan pukeutuvan arkipukuun. Osallistuminen ei edellytä ilmoittautumista, mutta jos olet tulossa, toivomme sinun kertovan siitä Alumniyhdistykselle allaolevan linkin kautta.

Lukuvuoden avajaisten jälkeen vietetään keskustakampuksella klo 14-18 perinteiseen tapaan Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan järjestämiä Avajaiskarnevaaleja. Karnevaaleilla on luvassa monipuolista ohjelmaa, ja niin uudet kuin vanhatkin opiskelijat pääsevät tutustumaan akateemisten järjestöjen laajaan kenttään.

Myös Alumniyhdistys on mukana omalla esittelypisteellään – tule mukaan karnevaalihumuun ja ilmoittaudu vapaaehtoiseksi Alumniyhdistyksen pisteelle! Paikalla on koko ajan myös Alumniyhdistyksen toimiston väkeä, joten sinun tarvitse tuntea yhdistyksen toimintaa läpikotaisin ja voit piipahtaa paikalla lyhyestikin jakamassa opiskelijoille alumnikarkkeja ja kertomassa omista kokemuksistasi alumnina.

Maanantai 5.9.2022 kello 12, Yliopiston juhlasali (Aleksanterinkatu 5).