VILLE AULA

Ville_Aula_fi_1920x1080

Minusta se kuuluu asiaan. Kun on yliopistossa opiskellut, täytyy sen jälkeen pitää yhteyttä akateemiseen yhteisöön. Pidin opiskeluvuosistani paljon, ja ajattelin jo
silloin yhteyden yliopistoon säilyvän.Minulla on ystäviä ja kollegoita Helsingin yliopistosta, mutta alumnius on yhteydenpitoa yliopistoon institutionaalisemmassa ja laajemmassa mielessä. Liityin jäseneksi vuonna 2014, samana vuonna kuin valmistuin. Ruksin liittymis-lomakkeesta kaikki täpät, miten voi olla avuksi. Silloin päädyin pohtimaan, miten nuoria alumneja saataisiin enemmän mukaan. Teen nyt väitöskirjaa Britanniassa, ja siellä alumniyhdistyksiin kuuluminen on itsestään selvempää kuin Suomessa. Yksi selitys on siinä, että Britanniassa yliopisto loppuu suoraviivaisesti kolmen vuoden kandin tai kahden vuoden maisterivaiheen jälkeen. Se on luonteva hetki ryhtyä heti alumniksi.
Suomessa opintojen päättymisen ja työuran alkamisen rajapyykki on paljon liukuvampi, jolloin yhteys yliopistoon pysyy iholla pitkälle aikuisuuteen.”

Ville Aula
valtiotieteellinen tiedekunta