AlumnTåget till Åbo

Kuva: Hanna Oksanen

En efterfrågad nyhet under våren 2022 är AlumnTåget: en dagsutflykt till en annan finsk universitetsstad, där vi lär känna det lokala universitetet och dess alumnverksamhet. Det första AlumnTåget går till Helsingfors universitets födelseort i Åbo. Kom med och starta en ny, unik alumnitradition!

Som värd för vårt besök på Turun yliopisto är rektor Jukka Kola tillsammans med prorektorerna. Förutom Kola, som tidigare varit rektor för Helsingfors universitet, är flera av prorektorerna alumner från Helsingfors universitet. Under besöket får vi höra aktuell information från Turun yliopisto och bekantar oss med intressanta mål på campuset. Vi bekantar oss också med alumnverksamheten vid ett annat lokalt universitet, Åbo Akademi, och gör en guidad historisk rundvandring i staden.

PROGRAM
8.30 Avresa från Helsingfors – vi har reserverat en egen tågvagn för alumnerna, så under resan hinner vi bekanta oss med varandra
11.00 Möte med rektoratet för Turun yliopisto, presentation av universitetet och lunch på forskningsrestaurangen Flavoria
13.00 Vi bekantar oss med Yliopistonmäkis byggnader och historia
14.45 Vi upptäcker Gamla Åbo – en historisk rundvandring från Akademin till klosterkvarterets gränder
16.30 Möte med Åbo Akademis Alumner rf på studenthuset Kåren och lätt middag
18.30 Returtåg till Helsingfors, där vi är framme ca. klockan 20.30

Priset för AlumnTåget-dagsturen är 45 €, det inkluderar tågbiljetter tur och retur i egen alumnvagn, lokalbussbiljetter i Åbo, lunch och lätt middag samt en guidad rundvandring i Åbo. I priset ingår inte eftermiddags kaffe eller middagsdryck. Under dagen tillbringar vi mycket tid utomhus och går cirka 2-3 kilometer, varav en del på kullerstensbelagda gator. Det finns plats för de 48 snabbaste alumnerna! Anmäl dig genom att först betala deltagaravgiften i Alumnibutiken via länken nedan och fyll sedan i dina deltagaruppgifter i anmälningsblanketten. Anmälningen bör göras senast 10.5. Välkommen!

Fredag ​​3.6.2022 klockan 8.30-20.30, Helsingfors-Åbo-Helsingfors.

Liknande händelser

ALUMNFESTEN

Alumnföreningens höst når sin höjdpunkt då den traditionella Alumnfesten arrangeras. Läcker mat och dryck, en passlig mängd program, Valet av Årets Alumn 2023, musik och samkväm bjuds under festkvällens gång. Kom med och njuta av atmosfären och lyf..

HELSINGFORS UNIVERSITETS ALUMNER RF:S ÅRSMÖTE