Barn & alumn: Vetenskapscentret Heureka

Heureka katastrofien-keskella_maastopalo

I Heurekas nya utställning Mitt i katastrofen bygger publiken gemensamt upp resiliensen eller kriståligheten med hjälp av spelliknande utställningsobjekt och möter naturkrafter i form av audiovisuella videokonstverk. Hur transporteras katastrofhjälp fram tillsammans? Hur repareras en förstörd stad då man inte talar samma språk? Den för hela familjen passande interaktiva utställningen belyser de sätt som man bedriver samarbete och skapar gemensam tillit.

Videoprojektionerna har planerats av ungerska László Zsolt Bordos (Bordos.ArtWorks), som även gjort videoprojektioner runtom i världen och LUX Helsinkis projektion på domkyrkans fasad.

– Näyttelyn tavoitteena on havahduttaa, voimaannuttaa ja herättää toivoa. Vaikka elämme maailmassa, joka on mullistusten kourissa monella tapaa, meissä on yhteistä potentiaalia vahvistaa yhteisöjämme ja rakentaa kestävämpiä yhteiskuntia. Katastrofien keskellä yhteistyö ja luottamus ovat resilienssin ydin. Haastavasta aiheesta teimme koko perheelle sopivan näyttelyn, joka herättää toivoa ja tarjoaa välineitä käsitellä näitä aiheita myös lasten kanssa, konstaterar Mikko Myllykoski, Heurekas VD.

Vi samlas i auditoriet som ligger till höger i huvudentren. Evenemanget börjar med en introduktion av Mikko Myllykoski, Heurekas VD och medlem i Alumnföreningens delegation klockan 17. Efter det kan man självständigt bekanta sig med de olika utställningarna i Heureka fram till klockaa 19. Det finns plats för 100 personer i auditoriet. Biljetterna till Heureka betalas på plats. Biljettpriser: med museekort 0 €, vuxna 22 €, barn 6-15år 15 €, studerande, pensionärer, beväring och arbetslösa 15 € smat under 6-åringar 0 €. Deltagande förutsätter anmälning.

Torsdag 3.3.2022 klockan 17-19, Heureka (Vetenskapsparken 1, Vanda).

Liknande händelser

Alumn Afterwork: Podcasts

Alumn Afterwork -träffarna erbjuder en möjlighet att höra aktuella hälsningar från universitetet med låg tröskel, avnjutandes ett glas med något gott. Afterwork arrangeras på restauranger som har en koppling till universitetet eller studentlivet. Vi r..
Kuva: Teatterimuseo