Facklitteraturklubben: Petri Paavilainen

Petri Paavilainen

FD, Petri Paavilainen är universitetslektor i kognitiv neurovetenskap vid Institutionen för psykologi och talterapi vid Helsingfors universitet. Kognitiv neurovetenskap studerar bearbetning av information i hjärnan, såsom perception, minne, språk och tänkande. Som lärare betonar Paavilainen bland annat utforskande lärande och har länge undervisat hjärnforskningskurser för psykologstudenter. Han har år 2020 publicerat boken Kuinka ajatukset syntyvät? Boken passar alla läsare som är intresserade av aktuella forskningsteman och problem inom hjärnforskning. Paavilainen fick Finlands facklitterära författare rf:s Läroboksförfattarpris våren 2020.

Medlemmar i alumföreningen har möjlighet att köpa Petri Paavilainens bok Kuinka ajatukset syntyvät till nedsatt alumnpris 24 € (norm. 34 €) och med signering av författaren. Läs mera om erbjudandet här.

I Facklitteraturklubben fördjupar vi oss med det breda utbudet av facklitteratur och fackboksförfattare. Facklitteratur täcker 80% av bokmarknaden. Helsingfors universitet är den största producenten av facklitteratur. Höstens programm är planerat av dekanus för humaniora, professor Pirjo Hiidenmaa och professor emeritus Markku Löytönen.

Tisdag 7.12.2021 klockan 17-18. Forstuset sal 1 (Unionsgatan 40). Evenemanget kan också följas på distans.

Liknande händelser

Facklitteraturklubben: Mari Vaattovaara

Facklitteraturklubbens gäst i oktober är professorn i stadsgeografi Mari Vaattovaara som diskuterar boken Kaupunki politiikassa med professor emeritus Markku Löytönen. I Facklitteraturklubben bekantar man sig mångsidigt med olika sorters facklitteratur oc..

Facklitteraturklubben: Laura Kolbe