Kristina Ranki

Kristina Ranki crop

FT Kristina Ranki on historioitsija, Niilo Helanderin säätiön asiamies ja humanistisen tiedekunnan alumni.

Hän on filosofian tohtori pääaineenaan historia. Hän toimii Niilo Helanderin säätiön asiamiehenä, HY:n Valmistaudu väitökseen -kouluttajana ja Valtiokalenterin toimituskunnan jäsenenä. Aiemmin hän on ollut Helsingin yliopistossa väitöskirjatutkijana ja -ohjaajana, Euroopan historian tutkijatohtorina, tuntiopettajana ja useiden akateemisten juhla- ja muistohankkeiden koordinaattorina sekä viimeksi viestintä ja yhteiskuntasuhteet-yksikössä Promootion riemuvuoden 2023 projektipäällikkönä. Työssään Mannerheim-museon johtajana hän edisti museotoiminnan yhteyttä yliopisto-opetukseen.

Rankilla on laaja kokemus Helsingin yliopistosta osana sen henkilökuntaa, yhteisöllisyysprojektien vetäjänä ja aktiivisena alumnina, jolle Yliopisto on Helsingin ja Suomen sekä historian että nykyisyyden merkittävä toimija.