Kirjallisuuspiiri: Henrik Meinander

henrik-meinander-kasvokuva_pysty_1920x1764

Henrik Tikkasen (1924-1984) komea skandaalinkäryinen 70-luvun muistelmaromaanien sarja jätti varjoonsa hänen yhteiskunnalliset kuvituksensa, pakinansa ja aforisminsa Helsingin Sanomissa 1967-1972. Historiantutkija, professori Henrik Meinander herättää rikkaasti kuvitetussa esseekokoelmassaan Terävää jälkeä Tikkasen piirustukset uudestaan eloon ja vangitsee niiden avulla jotain olennaista 60-luvun Suomesta ja sen tunnemaisemasta. Kustantaja Touko Siltala haastattelee Henrik Meinanderia Tikkasen 60-luvusta.
Henrik Meinander (s. 1960) on Helsingin Yliopiston historian professori, jonka tunnetuimpiin teoksiin kuuluvat mm. Suomi 1944 (2009), Gustaf Mannerheim: aristokraatti sarkatakissa (2017) sekä Samaan aikaan. Suomi ja maailma 1968 (2019).

Syksyn Kirjallisuuspiirien ohjelman ovat suunnitelleet Gummeruksen toimitusjohtaja ja kustantaja Anna Baijars ja Kustannusosakeyhtiö Siltalan toimitusjohtaja ja kustantaja Touko Siltala.

Maanantai 8.11.2021 kello 17-18, Metsätalo Sali 1 (Unioninkatu 40). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kirjallisuuspiiri: Anna Kortelainen

Kirjallisuuspiirissä keskustellaan Anna Kortelaisen teoksesta Uusi Viipuri. Entä jos jatkosota ei olisikaan syttynyt ja suunnitelmat Viipurin evakoille rakennettavasta uudesta kaupungista olisivatkin toteutuneet? Miten nuori Urho Kekkonen liittyy tähän kai..

Kirjallisuuspiiri: Matti Klinge

Professori Matti Klingen (s. 1936) ainutlaatuinen laaja muistelmasarja valmistuu. Osa VI Täysinpalvellut. Muistelmia 2001–2021 kertoo tutkijan, kirjailijan ja opettajan tuloksellisesta 2000-luvusta: vailla viranhoidon hallinnollisia velvoitteita Klinge julk..