Kirjallisuuspiiri: Henrik Meinander

henrik-meinander-kasvokuva_pysty_1920x1764

Henrik Tikkasen (1924-1984) komea skandaalinkäryinen 70-luvun muistelmaromaanien sarja jätti varjoonsa hänen yhteiskunnalliset kuvituksensa, pakinansa ja aforisminsa Helsingin Sanomissa 1967-1972. Historiantutkija, professori Henrik Meinander herättää rikkaasti kuvitetussa esseekokoelmassaan Terävää jälkeä Tikkasen piirustukset uudestaan eloon ja vangitsee niiden avulla jotain olennaista 60-luvun Suomesta ja sen tunnemaisemasta. Kustantaja Touko Siltala haastattelee Henrik Meinanderia Tikkasen 60-luvusta.

Henrik Meinander (s. 1960) on Helsingin Yliopiston historian professori, jonka tunnetuimpiin teoksiin kuuluvat mm. Suomi 1944 (2009), Gustaf Mannerheim: aristokraatti sarkatakissa (2017) sekä Samaan aikaan. Suomi ja maailma 1968 (2019).

Alumniyhdistyksen jäsenenä voit ostaa teoksen Tervää jälkeä nyt yli 40 % alennuksella hintaan 20 € (norm. 34,95 €) Siltalan verkkokaupasta kuponkikoodilla alumnimeinander. Koodi on voimassa 28.10.2021 alkaen.

Syksyn Kirjallisuuspiirien ohjelman ovat suunnitelleet Gummeruksen toimitusjohtaja ja kustantaja Anna Baijars ja Kustannusosakeyhtiö Siltalan toimitusjohtaja ja kustantaja Touko Siltala.

Maanantai 8.11.2021 kello 17-18, Metsätalo Sali 1 (Unioninkatu 40). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Kirjallisuuspiiri: Juha Hurme

Juha Hurme esittelee näyttein, lauluin ja mietelausein Aleksis Kiven ydinoppia ja metsäekologiaa. Mukana on Kiven modernismia laajentamassa myös ripaus Elmer Diktoniusta ja Gunnar Björlingiä. Finlandia-palkitun kirjailija, teatterintekijä Juha Hurmeen vi..
Kuva: Murdo MacLeod

Kirjallisuuspiiri: Maggie O’Farrell