Sweden Alumni Club

Ruotsia ja Suomea sitoo toisiinsa paitsi historia myös Itämeri. Itämeren ylittäminen tuntuu kuitenkin olevan helpompaa länteen kuin itään mentäessä. Tämä näkyy niin opiskelijoiden kuin tutkijoidenkin liikkuvuudessa: Ruotsiin päin on enemmän tunkua kuin sieltä Suomeen.  Tätä epäsuhtaa tasoittamaan perustettiin Sweden Alumni Club Tukholmaan 2017.

– Kohta kolmenkymmenen vuoden kokemus Ruotsista on näyttänyt tarpeen lisätä tietoa ja tuntemusta Suomesta monella alalla. Uskon, että paikallisklubilla on tässä paljon tehtävää, klubin puheenjohtaja Kate Sevón  kertoo.
– Tavoitteemme on olla Helsingin yliopiston  paikallisia suurlähettiläitä Ruotsissa ja levittää  tietoa akateemisesta Suomesta, Helsingin  yliopistosta ja mahdollisuuksista opiskella  Helsingissä – myös ruotsin kielellä, mistä  monet eivät tiedä.

Paikallisklubi Tukholmassa aloitti toimintansa elokuussa 2017 ja sai nopeasti 70 jäsentä. Puheenjohtaja Kate Sevón on ollut Helsingin yliopiston alumniyhdistyksen jäsen monien vuosien ajan, mutta matka Helsingin tapahtumiin on yleensä liian pitkä. Paikallinen klubi ei ole vain yliopiston, mutta myös alumnien oma.

– Kun kuulin Tukholman paikallisklubin perustamisen suunnitelmista, kiinnostuin heti liittymään mukaan.