alumni_ajatus_banneri

21.12.2020

Kirjoittaja: Reidar Wasenius

Alumniyhdistys jatkaa kehittymistään

Helsingin yliopiston alumni ry – Helsingfors universitets alumner rf perustettiin 4.12.1990 eli 30 vuotta sitten. Se tuli tarpeeseen. Perustajat paloivat halusta pitää yhteyttä toisiinsa ja jakaa työelämässä saamiaan kokemuksia. Näin alumnit jatkoivat kehittymistään ja kasvamistaan. He saivat paljon eväitä kasvuunsa – samalla kun antoivat. Alumnilta alumnille. Tämän yhteisöllisyyden vahvalle perustalle toimintaa on rakennettu jo kolmen vuosikymmenen ajan.

17.11.2020

Kirjoittaja: Marjo T. Nurminen

Itämerestä, ihmisistä ja unelmista

Kuka muistaa enää viime kesää, aurinkoisia päiviä ja lämpimiä öitä? Elokuun viimeisenä torstaina vietettiin John Nurmisen Säätiön käynnistämää Itämeripäivää. Jokavuotisen nimikkopäivän tarkoituksena on innostaa ihmiset nauttimaan kotimerestämme ja lisätä tietoa siitä sekä kulttuuri- että luonnonympäristönä. Itämeripäivä haluaa tarjota moni- ja poikkitieteellisiä näkemyksiä merestä ja edistää rajat ylittävää merensuojelua.

6.11.2020

Kirjoittaja: Tuula Honkanen-Buzalski

Zoonoosi tuli tutuksi

Melko tarkasti vuosi sitten alkoi keskustelu Kiinassa leviävästä viruksen aiheuttamasta uudesta taudista. Taudin arveltiin tarttuneen joko elintarvikkeina käytettävistä lepakoista suoraan ihmiseen tai ensin lepakoiden tartuttamien sivettikissojen kautta. Toisin sanoen kyse on uudesta zoonoosista eli eläimestä ihmisiin tarttuvasta taudista. Aika nopeasti aiheuttajaksi tunnistettiin aiemmin tuntematon koronavirus, josta alettiin käyttää nimeä covid19 (corona virus disease 2019).

21.10.2020

Kirjoittaja: Pekka Sauri

Mitä odotan alumnitoiminnalta?

Alumnina olisin käytettävissä, jos tarvitaan kokeneiden konkareiden kokemusten jakamista nykyisille opiskelijoille. Keskustelu nuorten kanssa on hauskaa ja hyödyllistä.

9.10.2020

Kirjoittaja: Johanna Reiman

Alumniyhdistys, näkökulmia ja iloa

Mihin minua tarvitaan? Aikuisten lasten äitinä kysymys on askarruttanut minua viime aikoina. Myös Alumniyhdistys on tänä syksynä miettinyt strategiaansa tuleviksi vuosiksi. Olemme kysyneet avainkysymyksen: mihin meitä tarvitaan? Mikä on olemassaolomme oikeutus?